בעיות בדרכי השתן בחתולים

הקריאה מגיעה:

''החתול שלי כל היום בארגז צרכים''.

''מצאתי שלוליות של שתן בבית - זה אף פעם לא קרה''.

''ראיתי דם בשתן''.

''החתול לא מפסיק לבכות''.

והכי מסוכן : ''הוא כבר יומיים לא עשה פיפי, לא אוכל, לא שותה, מקיא ועכשיו הוא לא זז''.

כל אלה הם תסמינים של דלקת בדרכי השתן של חתול.

בדרך כלל המחלה מתחילה בתור השתנה מחוץ לארגז, דם בשתן, וקשיים בנתינת שתן.

בעיה זו היא מאוד נפוצה בחתולים.

סיבת המחלה אינה ידועה. ב- 95% מהמקרים אין חיידקים ולא נמצע שום וירוס או גורם זיהומי אחר. שם המחלה באנגלית היא Feline Lower Urinary Tract Disease = FLUTD.

הממצאים הפתולוגיים הם Interstitial cystitis שזה אומר דלקת ברקמות הפנימיות של שלפוחית השתן.

יש קשר בין המחלה והתזונה של החתול. חתולים אשר אוכלים אוכל פחות איכותי עם הרבה מגנזיום מעלים את הסיכויי לדלקת בדרכי השתן. חתולים אשר אינם שותים מספיק (השתן נהיה מרוכז ויותר סיכויי לדלקת).

איך מגיעים מ''החתול משתין מחוץ לקופסה'' ל ''החתול עומד למות''?

אצל חתולים זכרים יש צינורית שתן קטנה מאוד וכל דלקת, ריר מדלקת, חול או אבניםקריסטלים גורמים לחסימת שתן.

כאשר השתן לא יוצא מהגוף, השלפוחית מתנפחת, לחץ נוצר על הכליות (משם מגיע השתן) ויש עלייה באשלגן.

כאשר אשלגן עולה הוא משפיע על פעילות הלב (משאבות אשלגן נטרן) וגורם לירידה בקצב הלב עד מוות.

מה עושים?

במקרים של השתנה בבית או החתול מתאמץ להשתין צריך להביא לוטרינר לבדיקה כדי לבדוק את השלפוחית אם היא ריקה או מלאה ואם החתול חסום. אם אפשר, הוטרינר יקח בדיקת שתן ויבדוק מה חומציות השתן, בדיקה מיקרוסקופית לקריסטלים ואבנים, ובדיקה של ריכוז השתן.

לפעמים הוטרינר יבצע צילום רנטגן כדי לוודא שאין אבן שניתן לראות בשלפוחית.

אבני סידן-אוקסלט בצילום רנטגן ובמיקרוסקופ

אבני סטרוביטים בצילום רנטגן

איך מטפלים?

במקרה של דלקת שתן פשוטה יש מגוון טיפולים הנעים בין מתן אנטיביוטיקה, אנטי-דלקתי, נגד כאבים ועירויי תת-עורי. הכי חשוב זה החלפת האוכל לאוכל אשר מונע את חזרת המחלה.

במקרה של חסימת שתן החתול יעבור טשטוש / הרדמה, צינורית תועבר בפין לשחרר את החסימה, שטיפות של השלפוחית, עירויים של אינפוזייה לוריד, ואנטיביוטיקה.

תלוי במצב החתול וחומרת הדלקת, אך ייתכן שהצינורית תישאר בפנים והחתול יישאר מאושפז ליום-יומיים להשגחה על ייצור שתן.

למקרים חריפים של חסימות חוזרות למרות תזונה מתאימה וטיפול נכון, צריך לעשות ניתוח להרחבת הצינורית שתן שקוראים לו pylo-urethrostomy.

איך מונעים?

ע''י מתן תזונה שמונעת את היווצרות הדלקת. שתי המזונות שהכי משתמשים בארץ הם:

Royal Canin Urinary S/O - משפיע על מליחות השתן ומונע דלקות.

Hill's Science Diet C/D - מוריד את חומציות השתן ומונע דלקות - למרות שלפעמים מהורדת החומציות יכולים להיווצר קריסטלים אחרים בשם קלסיום אוקסולט ואז זה יותר בעייתי כי אבנים אלה אפשר רק להוציא בניתוח.