חתולי רחוב

בארצנו הקטנה והסמי-טרופית חתולים מצליחים לחיות במשך כל ימות השנה. נוסיף את זה לתרבות של אוהבי חתולים אשר מאכילים ומטפלים בחתולים חביבים אלה.

עקב כך, נוצר ריבוי אוכלוסין ויש הרבה גורים ברחובות, ונשאלת השאלה מי באמת אחראי על טיפולם ובריאותם?

עמותות רבות קורסות תחת העומס הבלתי פוסק של סבל ברחובות ועיריות מתמהמהות בטיפול ארוך טווח לבעיית חתולי הרחוב.

רוב הטיפול בחתולי רחוב בדרך כלל נופל על אנשים טובי לב אשר מוציאים מכספם הפרטי ווטרינרים אשר מוכנים לתת מחירים נוחים לטיפול בחתולים חסרי בית.

המאמר הזה מתמקד בבעיות הרפואיות של חתולי הרחוב:

• חתלתלת - מחלה ויראלית אשר פוגעת בגורים צעירים אשר משלשלים, מקיאים, לא אוכלים ובעלי שיעור תמותה גבוה. חיסון המרובעת מונע את המחלה הזאת.
  • קליצי-הרפיס - מחלה ויראלית אשר פוגעת בעיניים ובאף. התסמינים הם: נזלת, נפיחות בעין ולעיתים איבוד העין. בדרך כלל המחלה אינה קטלנית אך עיוורון בחתול רחוב שווה גזר דין מוות. הטיפול כולל משחות עיניים או לדלקות חריפות יותר טיפות עיניים. לעיתים צריך להוסיף אנטיביוטיקה כדי לטפל בנזלת. במקרים חמורים שבהם החתולים לא אוכלים ולא שותים, נותנים גם עירויי לוריד או תת-עורי.
  • שלשולים - יכול להיגרם ע''י טפילים במעיים כמו ג'יארדיה או קוקסידיה. סיבות אחרות יכולות להיות תולעים, אוכל לא איכותי, דלקת מעיים וחתלתלת. הטיפול בדרך כלל כולל טיפול נגד תולעים, מעבר לאוכל קל למעיים (על בסיס אורז ועוף מבושל ללא שומנים), ולעיתים תוספת אנטיביוטיקה.
  • מחלות עור - פטרת וסקאביאס - מחלות אלה מאופיינות ע''י קרחות באיזורים שונים של הגוף. סקאביאס בדרך כלל מאוד מגרד לחתול ופטריות אינם. כל אחד ניתן לטיפול. פטריות ע''י משחות, שטיפות או כדורים. סקאביאס ניתן לטפל ע''י זריקות או אמפולה בשם רוולושיין. שתי המחלות האלו יכולות לעבור לבני אדם, אז חובה להיזהר בטיפול בקרחות בחתולים.
  • קרדיות אזניים - מחלה מאוד נפוצה מאופיינת ע''י הפרשה שחורה באזניים וגירוד אינטנסיבי. ניתן לטפל ע''י זריקה, טיפות אזניים או אמפולה רוולושיין.
  • תאונות דרכים - אינה מוגדרת כמחלה, אבל לצערינו קורה הרבה. ישנם מקרים שהחתול נפגע וממשיך ללכת כאילו לא קרה כלום ומקרים שהחתול נפטר מיידית. לעיתים התאונה מסתכמת ברגל שבורה או לסת שבורה שמצריכה ניתוח תיקון. הרבה פעמים רואים חתולים עם פגיעת ראש אחרי תאונה המתבטא בשינויי גודל האישונים וחוסר שיווי משקל. בנוסף, ניתן לראות פגיעה בסרעפת המתבטאת כקשיי נשימה ונשימה בטנית (הבטן מתאמצת בזמן הנשימה). האיבחון נעשה ע''י צילום רנטגן וניתן לתקן בניתוח.
  • איידס חתולים - מחלה אשר אינה מראה סימנים בפני עצמה בדרך כלל ונוספת למחלות אחרות - גורמת לאי יכולת להחלים ממחלות חיידקיות. לעיתים המחלה מתבטאת באמצעות פצעים בפה וריר אשר גורמים כאבים לחתול ואי יכולת לאכול אוכל קשה ובהמשך המחלה גם אוכל רטוב. הבעיה ניתנת לטיפול ע''י מתן זריקות אנטי-דלקטיות כדי להוריד את הדלקת.
  • מחלות שיניים - לעיתים קרובות ניתן לראות חתולים אשר מתקשים לאכול או צועקים בכאב רב כאשר מנסים לאכול. זה יכול להיות סימן של דלקת חניכיים או רקבון של השיניים. ניתן לטפל ע''י ניקויי שיניים ועקירות של השיניים הרקובות. ההחלמה בדרך כלל טובה והחתול חוזר לאכול.
  • אבסס - כיס מוגלה אשר נוצר עקב חדירה של זיהום מקומי. גורם לנפיחות אשר מלאה בנוזל מוגלתי כתום. לעיתים הוא נפתח מעצמו מהלחץ וכל המוגלה יוצאת. ניתן לטפל באמצאות אנטיביוטיקה וההחלמה בדרך כלל טובה.